torstai 12. tammikuuta 2017

Kuinka mä kirjoitan?

Vaikka olenkin ihan aloittelija ja en oo välttämättä kukaan neuvomaan ketään, niin olen kuitenkin pohtinut, että haluan kirjoittajana kasvaa ihmisten innoittajaksi ja inspiroida muitakin kirjoittajia ja artisteja tarttumaan työvälineisiin. Ehkä voin auttaa muitakin luovia ihmisiä neuvoilla ja mietinnöilläni.

On monia erilaisia tapoja kirjoittaa ja jokaisella kirjoittajalla on varmasti omat pikkujuttunsa, jota voisin kutsua tässä rituaaleiksi. Rituaaleina voi olla mitä tahansa juttuja, esimerkiksi vaikka työpöytänsä siistiminen ennen työn aloittamista.


Mitä rituaaleja sit mulla on?
Riippuu ja roikkuu vähän että mitä kirjoittaa mutta mun rituaaliksi on muodostunut musiikin kuuntelu, se saa mun sormet syyhyämään yleensä aina. Musiikki valikoituu yleensä sen mukaan mitä oon kirjoittamassa. Samalla tavalla kun etit tietoa jostain aiheesta, niin yleensä biisitkin ainakin sivuuttaa jollain lailla projektin keskeisimpiä juttuja. Mä rakastan huomata musiikin kautta kuinka voin ajatella ja peilata maailmoja toisiinsa.

Mistä saan idean teksteille ja mitä ohjelmistoa käytän?
Yleensä mulla on jo joku olemassa oleva ajatus mikä kiinnostaa ja ryhdyn ottamaan siitä selvää. Luen paljon, surffaan taustatietoa ja kattelen aiheeseen liittyviä leffoja. Eniten mä käytän Wordiä ja käsikirjoituksia tehdessä Open Officea ja valmista käsikirjoitus pohjaa, jossa on siihen tarvittavat asetukset säädetty.

Kuinka paljon mietin tekstejä etukäteen/Kuinka paljon teen lennosta?
Jos mä kirjoitan lyhyttä tarinaa tai leffaa, yleensä mä oon mielessäni kartottanut jo koko jutun alusta loppuun, yksityiskohdat syntyy sitten kirjoittaessa.
Melkein kaikki runot lähtee jostain tunteesta tai ajatuksesta ja syntyy lennosta.

Mitkä asiat auttaa kirjoittamisessa kun olen jumissa?
Kun mä epäilen ja soimaan itseäni, mä yleensä luen aijemmin kirjoittamiani juttuja ja alan editoimaan niitä, myös ajatuksien vieminen muualle kokonaan auttaa toisinaan sytyttämään ajatukset uudelleen; luen, maalaan tai käyn vaikka uimassa.

Perustuuko mun hahmot oikeisiin ihmisiin? 
Perustuu ja ei perustu. Yleensä mä maalaan tunnekuvia ja joillain hahmoilla saattaa olla jotain käytöstapoja tai tunnetiloja joita oon ite kokenu muiden kautta.

Kuinka mä sit asennoidun kirjoittamiseen ja miltä luova päiväni näyttää?
Musiikista jo puhuinkin ja sen inspiroivasta vaikutuksesta.. yleensä keitän 2-5 kuppia keskipaahtoista kahvia ja soitan aiheeseen sopivaa musiikkia. Jossain tapauksissa on kuitenkin musat ja kaikki ympäröivä meteli suljettava pois ja vaan antaa sormien syyhytä. Luova päivä on onnistunut jos oon saanut kirjoitettua parisen tuntia, sillä ei oo väliä kirjoittaessa että onko se paskaa vai ei, aina voi editoida myöhemmin.

Kirjoittajat ja lukijat! Miten te kirjoitatte tai mikä saa teidän luovat kanavat auki?
Kerro kommenteissa oliko tästä hyötyä tai jos ei ollu niin miksi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti